img 06 53 36 11 28
img info@elpine.nl
img Westerbroeken 1 - 9442 TM - Elp
  • Volg ons:
  • LinkedIn

Blog
29th Mrt

2015

stock

Het Hele Beest – deel 2

Een tijdje geleden heb ik het al eens kort gehad over het eten van “het hele beest” (http://www.elpine.nl/het-hele-beest/). Daarmee bedoel ik dat je het beste iets kunt eten in zijn volledige, natuurlijke samenstelling. Dat geldt niet alleen voor een stuk van het beest, maar ook voor een plant of iets anders uit de natuur.

Supplementen en nutriënten

Voor een snelle start van de verbeteringen in je fysieke en mentale welzijn kun je gerust een aantal bij jou passende supplementen nemen. Dat levert quick wins op, die je de moed geven om door te gaan met het proces van zelfverbetering. Bovendien kun je dan gericht de bijvoorbeeld door meting gebleken tekortkomingen snel en effectief aanvullen.

Het blijkt echter nog veel effectiever te zijn om de voeding te zoeken die bij je past en jou de nutriënten oplevert, waar je gezond en sterk van wordt en blijft. Dat lijkt een hele zoektocht. In de praktijk valt dit erg mee: je voorouders hebben zoveel ervaring ingebracht dat je alleen maar hoeft uit te vinden wat zij aten en waarom. Dat kopieer je en pas je in in je levenspatroon. Nooit meer diëten, hongeren of anderszins afzien, maar gewoon lekker eten van het hele beest.

Een aantal voorbeelden heb ik in eerdere blogs al gegeven:

  • Schelvis- of kabeljauwlever eten om ons beperkte consumptiepatroon van orgaanvlees en vis aan te vullen. Dan kun je de vitamine D3- en omega 3-pillen in het schap laten staan.
  • Eieren eten met vooral de hele, in het verleden verguisde, dooier. Die dooier, die een rijke bron is van vitamines, omega 3-vetzuren en vooral cholesterol, is een van de belangrijkste nutriënten om je gezond te houden (http://www.elpine.nl/cholesterol-healthhack-3).

Hup, daar heb je jezelf weer een hand pillen bespaard! Maar er is meer. Denk daarvoor aan eenvoudige en goedkope manieren om lekker eten te bereiden, waarmee je een hele reeks aan stoffen binnenkrijgt, die we door ons veranderde patroon tekort komen.

Hoe zijn die tekorten eigenlijk ontstaan?

Ik denk zelf doordat we voedselbereiding zijn gaan centraliseren en op dat moment niet wisten, wat er daardoor veranderde in de samenstelling. Economische argumenten gingen daarna ook sterk overheersen ten koste van de kwaliteit.

Een mooi voorbeeld daarvan is leidingwater. In Nederland op zeer hoog niveau, wordt geclaimd. Bacterieel altijd o.k., want nagenoeg steriel of in ieder geval met een laag gehalte aan kiemen etc. Nu blijkt langzamerhand, dat we dan een welkome aanvulling op onze darmflora missen. Een flinke hoeveelheid van de bacteriën in gezond natuurwater kunnen wij zeer goed gebruiken voor aanvulling van onze geteisterde darmflora. Bovendien is ons leidingwater vrij arm aan mineralen, die wij nodig hebben en vroeger binnenkregen via oppervlaktewater of bronwater. Dat leidingwater lijkt in de verste verte niet op het oorspronkelijke, hele beest, namelijk water uit de natuur met alles erop en eraan. En dan hebben we het nog niet over residuen aan giftige stoffen en de toenemende moeite die de waterleidingbedrijven hebben om aan de minimale eisen te voldoen. Lees er hier meer over: http://www.leefbewust.com/2012/nieuws/water4.html).
Ik raad niemand aan om nu water uit de sloot te gaan drinken. Daarvoor is teveel oppervlaktewater vervuild. Maar er zijn andere mogelijkheden, zoals ioniseren. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/79019-darmklachten-en-ionwater.html.

Een tweede voorbeeld van hoe tekorten zijn ontstaan, meer vanuit economisch perspectief, is de vervanging van dierlijke vetten in ons voedsel door plantaardige vetten, die een stuk goedkoper zijn. Een flink aantal vetoplosbare vitaminen, 2 van de 3 omega 3-vetzuren en, jawel, cholesterol ontbreken vrijwel in plantaardige vetten. Met als gevolg chronische en wijdverspreide tekorten, zo niet ondervoeding, in rijke westerse landen. De symptomen hiervan worden vervolgens geïnterpreteerd als ziektebeeld en bestreden met medicijnen. Met op zijn zachtst gezegd wisselend succes.

Hoe dan wel?

Ik pleit voor de oude, hele manier van eten bereiden.

  • Bouillon, getrokken van hele planten en botten, zodat alle goeds in de soep terecht komt (http://www.groenevrouw.nl/stock/)
  • Orgaanvlees zoals lever en niertjes.
  • Plantaardig voedsel, maar dan wel helemaal. Als je bijvoorbeeld fruit uitperst en het sap zonder de verteerbare vezels drinkt heb je snel een bloedsuikerpiek met vervelende consequenties. Als je de hele vrucht eet gaat het daarentegen wel goed.

Voorbeelden zijn er genoeg. Het gaat me er echter vooral om, dat je steeds meer in termen van Het Hele Beest leert denken en handelen. Focus dus niet teveel op deze voorbeelden. Probeer je de denkwijze erachter eigen te maken. Enne…. boerenverstand helpt ook.

Wordt vervolgd.

1

Reacties

Reageer